Program 2023
15. april – 07. mai: JOEL ARANTES CORREIA
«Dialogues between memory, material and process»
The exhibition is a dialogue between space, time, material, process, and form.
Joel Correia’s fascination with ruins and abandoned structures influenced him to go on an immersive journey that revealed dormant memories and experiences connected to derelict places and the construction industry that was part of his life as a youngster in the south of Portugal. The reactivation of these memories became part of a healing process and a prerogative to embrace and explore these environments to create a bridge between his practice and past, present, and future, as well as Portugal and Norway.
Our memories are full of images of spaces and structures that have had a significant role in our lives. However, the rooms of the present will also become memories. In this way, Joel is not just showing his work, thoughts, and creativity. He is also building a relationship between the work, the gallery space, and the visitor. He is making a future memory.
Everything is in constant change and movement. Ageing, decay, replacement, transformation, and renovation are part of this cycle. One of Joel’s intents for this exhibition is to explore the idea that it is allowed that art objects, sculptures and installations are also affected by these processes. The visitor can interact with this exhibition and become an element actively interfering with the displayed work by acquiring an object and choosing another to replace. At the same time this will trigger the performative act of removal, replacement, and change.
Utstillingen er støttet av Kulturdirektoratet
Joel Correia (1978) er fra Portugal, har bodd og jobbet i Norge siden 2013 og har sin utdanning fra Kunsthøgskolen i Oslo (KhiO).
Han har vist sine arbeider blant annet ved Nitja Senter for Samtidskunst, Lillestrom (2021), Skulptur Triennalen fra Norsk Billedhoggerforening, Oslo (2021) og Trafo Kunsthall, Asker (2020).
13. mai – 11. juni: IDA WESTBERG
«Falla in i, falla ut ur»
Falla in i, falla ut av, falla ut ur
långsamt fall, fritt fall, kollaps
långsamt falla i glömska
det faller mig långsamt in att
du faller mig långsamt
ut ur mig du faller
du faller
falla in i
falla in att
ge sig hän
hänge sig åt att falla
I utställningen Falla in i, falla ut ur visar Ida Westberg ett flertal mindre vävar gjorda genom en intuitiv vävprocess där motiven ibland blivit till under vävningen och ibland kommit som en tydlig bild och symbol i förväg som behövt komma ut.
Utställningen är en reflektion kring kriser; inre personliga så väl som i ett större globalt perspektiv med klimatkris – en värld i gungning, ett system i förfall. Kaoset som uppstår i tomrummet innan det nya. Upplevelsen av att tappa kontrollen och falla. Det komplexa i att mitt i krisen fortsätter livet som om ingenting hänt.
Vävarna i utställningen visar ett sökande efter symboler för nutiden, i ett försök att fånga något om vår samtid. En sax blir en symbol för hopp om frihet, en blomma tappar alla sina blad men rötterna står stadigt kvar i jorden.
Ida Westberg (1989, Sverige) har en master från Kunstakademiet i Bergen och en bachelor från Kunstakademiet i Trondheim. Hon bor och arbetar i Bergen. Hennes arbeten är tidigare vist på bland annat Høstutstillingen, Oslo (2022), Tekstilindustrimuseet, Bergen (2022), Nye Bokboden, Bergen (2021) och Rijksmuseum Twenthe, Enschede NL (2017).
17. juni – 9. juli KWESTAN JAMAL BAWAN:
«Naturens linjer»
Kwestan Bawan jobber med tegning, maleri og performans. Natur- og kulturlandskap i samspill med mennesker er sentrale tema i hennes kunstneriske undersøkelser om hvordan, og på hvilken måte mennesker er knyttet til sted og landskap. Hun tar utgangspunkt i relasjoner mellom natur- og kulturlandskap, forandringen av menneskers livsbetingelser, hvordan sted utformer identitet, og samhandlingen mellom disse.
Verkene hennes beveger seg mellom mennesker og steder. De handler om stemninger, følelser og opplevelser i det indres møte med det ytre, på en måte som visker ut grenser og som undersøker den fundamentale bindingen mellom mennesker og steder.
«Kwestan diskuter det øde og ugjestmilde, men også fargerike, ørkenlandskapets symbolikk.Som opprinnelsessted for det som sterkest har formet henne, men også som det å ha blitt gjest i sitt opprinnelige hjemland kurdistan der hun og kulturen har gått hver sinde veier. Men også har tegnene fra det norske, fra likestillingssamfunnet hvor hun også med egne ord betegnes som fremmed. Dette er fortellinger og historier fra en som er gjest i flere kulturer»
(Hentet fra en tekst av kurator Bjørn Inge Follvåg rundt et av Kwestans tidligere prosjekter).
Kwestan Jamal Bawan (f.1965 i Sulaymania Nord-Irak) kom til Norge som kvoteflyktning 1998 og bor og arbeider nå i Bergen. Hun har sin utdanning fra Sulaymania Institute of the Fin Art (Kurdistan) og fra Kunstakademiet i Bergen (MA). Hun har bl.a. vist sine arbeid i Kunsthall 3,14, Kunstgarasjen, Galleri Salhus, Tekstilindustrimuseet i Bergen, Kunsthuset Kabuso og Høstutstillingen. Hun har også stilt ut arbeider i Hellas, Danmark, Tyskland, Tokyo, Japan og Sulaymania, Nord-Irak.
Kwestan er innkjøpt av bl.a. KODE kunstmuseum, Sogn og Fjordane kunstmuseum, Oslo kommune, KORO og Norsk kulturråd.
5. august – 27. august: ASTRID RUNDE SAXEGAARD
«Eventyrbilder»
Eg jobber hovedsakelig med tekstil i det utvida begrepet av tekstilkunst i samtidskunsten. Eg lager store assemblager og objekt- /skulpturarbeider der materialer av ulik kulturell tilhørighet møtes. Arbeida er symbolmetta, monumentale, skjønnhetssøkande og befinn seg i eit grenseland mellom alvor og humor. Min arbeidsprosess er intuitiv og styrt av en forelska glød til historier og møter. Den er frihetssøkande i sit ønske, og med eit visuelt vurderande auge, og taktil trong, bygger arbeida seg fram til installasjonar og enkeltståande verk.
I Åsgårdstrand vil eg vise nye og gamle verk til en samla atmosfære i et intimt utstillingsrom. «Eventyrbilder» er tittelen for utstillingen, som er inspirert av fire lyriske karakterstykker av Robert Schumann. (“Ikke rask”, “Livlig”, “Rask” og “Sakte, med et melankolsk uttrykk”)
Astrid Runde Saxegaard (1968) er født i Kristiansund og oppvokst i Volda på Sunnmøre. Hun er utdannet ved SHKS (KiO) og Reykjavik School of Visual Art. Hun har hatt separatutstillinger ved SOFT, Galleri 69, Kunstnerforbundet i Oslo og Kunstmuseet Kube i Ålesund, samt kollektivutstillinger ved Haugar Vestfold Kunstmuseum, Gustavsbergs Konsthall og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Saxegaard er bosatt og arbeider på Kolbotn utenfor Oslo der hun også driver micro-galleriet KGG / Kolbotn Garasje Galleri.
2. september – 24. september: QI TAN
«Cosmic Garden II»
Qi Tan arbeider på tvers av disipliner som illustrasjon, installasjon og video. Drømmer og myter spiller en viktig rolle i hennes liv og hun bruker planter og naturens skapninger til å løse opp i personlig angst og usikkerhet. Tan søker å bygge en magisk surrealistisk verden som hun refererer til som Utopia, en ny verden full av muligheter for bisarre og vakre arter.
I Galleri Ask presenterer Tan en helt fersk verden: Cosmic Garden, som er en nylaget animasjonsfilm. Som en av tre filmer i Drømmetrilogien, beskriver filmen en planet med silikonbasert liv, reflekterer over forståelsen av betydningen av andre arters eksisens og utforsker en annen mulig livsform. Animasjonen starter når planeten formes av at en donutgalakse eksploderer. Så begynner liv å formes der. Den 3D animerte filmen søker å svare på spørsmål som: Hvordan er miljøet? Hvordan ser plantene på planeten ut? Slik åpner verket for refleksjoner rundt hva vi oppfatter som virkelig og uvirkelig, hva som er mulig og umulig og hvordan våre perspektiver på dette påvirker vår interaksjon med andre livsformer.
Qi Tan (f. 1994, Kina) gikk ut fra KHiO med en MA i 2020. Før dette studerte hun ved Beijing Foreign Studies University (BFSU), China. Tan har tidligere hatt en separatutstilling i Studio 17 i Stavanger, og vist arbeider ved Tegnerforbundet, Bærum Kunsthall og Kösk. Tan deltok på Høstutstillingen i 2022.
30. september – 22. oktober: CECILIE NAGEL BERGHEIM
«Catching water»
Cecilie Nagel Bergheim er utdannet skulptør med hovedvekt på installasjon. Hun har jobbet med en stor variasjon av materialer og grundig utforskning av materialet er viktig. Prosessen settes i fokus, både i forarbeidet og direkte i utstillingssammenheng.
Hun jobber hovedsakelig med stedsspesifikke installasjoner som viser en prosess i endring under utstillingen. Verkene kan derfor oppleves flere ganger og også påvirkes direkte av publikum.
Ved å forstyrre en pågående prosess med ulike elementer som lyd undersøker hun begreper som påvirkningskraft og sårbarhet i sine arbeider.
Cecilie Nagel Bergheim (1984) er født i Tønsberg og har en MFA fra Alanus Hochschule i Tyskland. Hun har tidligere utstillingserfaring fra en rekke gallerier i utlandet, hovedsakelig i Tyskland hvor hun har bodd i fem år.
Utstillingsprogrammet på Galleri Ask 2023 er støttet av Kulturrådet og Vestfold og Telemark fylkeskommune